FŐOLDAL
A GYÜLEKEZETRŐL
Bemutatkozás
Küldetésnyilatkozat
ALKALMAINK
IGEHIRDETÉSEK
Igehirdetések 2015
Igehirdetések 2014
BIBLIAÓRA/KERESZTKÉRDÉSEK
Keresztkérdések 2015
Bibliaórák 2014
Bibliaórák 2013
Bibliaórák 2012
Bibliaiskola 2011-2012
Bibliaórák 2011
Bibliaórák 2010
HITOKTATÁS
Helyek és időpontok
Hittan témák
Egyházmegyei rajzverseny és Bibliaismereti verseny
SZÓRVÁNYOK
Szórványmissziós beszámoló 2012
CÍKKEK
Bibliaiskola
Szeretethid
Német nyelvű bibliaóra
Gyülekezeti csendesdélután Bonyhádon
Csillagpötty Bonyhádon
Gyülekezeti csendesdélutánok
Keresztkérdések
Lelkész-Gondnoki értekezlet
ELÉRHETŐSÉG
CSS Menu Div Css3Menu.com
BEMUTATKOZÁS
Kik vagyunk?
Bonyhád
A település Tolna megye déli határán fekszik. Neve István király unokatestvérének "Bonyha" nevét őrzi. A Tolnai Dombvidékhez tartozó Völgységben feltárt régészeti leletek ("bonyhádi balta", kelta agyagedények, bronzkori fegyverek, római pénzek, avar sírok) bizonyítják, hogy e térség évezredeken át vonzotta a különböző ókori népeket. A letelepedés folyamatossága a magyar államalapítás óta töretlen. A Bonya ("Bucna") nemzetség nevét őrző település és közvetlen környékének jelentősége a középkorban már számottevő (XIV. század Szent Iván apátsági monostor az Óhegyen XV. század "Zerdahel" és "Saplek" mezőváros). Átmeneti megtorpanást - az elnéptelenedéssel fenyegető - másfél évszázados török uralom (1543-1687) jelentett. A török hódoltság után a falu fejlődése felgyorsult.A XVIII. század első felében rác családok, református magyarok, katolikus és evangélikus német jobbágyok és Galíciából menekült zsidók népesítették be. A gazdasági fellendülésben jele ntős érdeme volt a Perczel-családnak. A járási székhely 1782-1872 között mezővárosi rangot élvezett. A vasút, a villany a vásárok és az üzletházak, a gyárak, a belterjes mezőgazdaság vonzerejével a lakosság száma 6-8 ezerre duzzadt. Az 1940-es években megrendítő demográfiai változások következtek: a zsidók likvidálása, a német többség kiűzése, a bukovinai és erdélyi székelyek és felvidéki magyarok letelepítése után fokozatosan fellendült a nagyközség (gyárak, 6-os műút, szövetkezetek). Börzsöny, Tabód, Szerdahely, Majos közigazgatási idecsatolásával a 15 000-re duzzadó település 1977 óta városi ranggal büszkélkedhet. Vonzerőt jelentenek az óvodák, a három általános iskola, a Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, a Perczel Mór Közgazdasági Szakközépiskola, Jókai Mór Szakképző Iskola, Zeneiskola, a Kézműves Szakiskola, a két múzeum, a Városi Könyvtár és a sokszínű egyesületi élet.
Bonyhád híres szülötte Perczel Mór és Miklós (Vörösmarty Mihály neveltjei), Virág Ferenc. A gimnázium híres diákja Illyés Gyula, Ordass Lajos, Lotz János Mayer Mihály, Tamás Menyhért és a Magyar Tudományos Akadémia több tagja. Itt házitanítóskodott Vörösmarty Mihály.
A Bonyhádi Református Gyülekezet rövid története
A bonyhádi reformátusok a 18. század kezdetétől lakták a települést. Szerény kisebbséget képviseltek a német katolikusok és evangélikusok, valamint a zsidóság mellett. A település egyik birtokosa, Kun Ferenc megengedte a vallásgyakorlást számukra, paticsfalú templomot is építhettek harangtoronnyal.
Anyakönyvet 1783-tól vezettek. 1787-től egészen 1887-ig a jóval jelentősebb hidasi egyháznak volt filiája.
A bonyhádi Református Egyháztemploma II. József 1781. évi türelmi rendeletét követően épült 1796-tól 1801-ig. A templom északi végén a fundamentumban elhelyeztek egy pergamenre írt emlékiratot Nt. Nagy Dániel mórágyi református lelkipásztor közreműködésével. Az országos védelem alatt álló műemlék jellegű neobarokk stílusú épület II. Ferenc császár uralkodása alatt 1801-ben készült el. Fő homlokzata ívelt vonalú oromzattal koronázott. Faszerkezetű tornyát 1877-ben kapta, melyben két harang lakik. A templom építésének 200 éves évfordulója alkalmából a gyülekezet teljesen felújította otthonát, melyről hálaadó istentiszteleten emlékezett meg 2001. május 20-án.
A munkálatok Lemle Zoltán lelkipásztor irányításával, Wéber Jánosné presbiter aktív közreműködésével, állami támogatásból, egyházi segítséggel és a gyülekezeti tagok áldozatkészségével valósultak meg.
A gyülekezetnek 2010. július 1.-től van újra helyben lakó lelkipásztora Mészáros Zoltán személyében.
Gyülekezetünk a Magyarországi Református Egyház része, és így hálás szívvel értékeli a 450 éves lelki-hitbeli és kultúrális örökséget, amely a legnagyobb magyar protestáns egyház gyülekezeteivel összeköt bennünket. Ugyanakkor, mint missziói egyházközség, folyamatosan keressük annak új és releváns lehetőségeit, hogy hogyan lehetünk Jézus Krisztus tanúi szóban és tettben egy kisvárosban a 21. században.
LOMBOS ALFRÉD
(1979 -1946, Bonyhád)
Pályafutását a sok irányba elkalandozó érdeklődés jellemezte. Iskolai tanulmányait (Pozsony, Sopron, Eperjes, Berlin) evangélikus lelkészi oklevéllel fejezte be. 1904-ben a Zomborban megszervezett missziós központ vezetésével bízták meg; feladatul a város környékén élő szórványhívek lelki gondozását kapta. Szerkesztette az Evangélikus Közélet és a Vándorút c. lapot. -Az első világháborút lezáró terület-elcsatolások miatt Lombos Alfréd a csonka Magyarországra menekült; Budapesten hittant oktatott.
Politikai ambíciói arra ösztönözték, hogy az 1922. évi választásokon országgyűlési képviselőjelöltnek lépjen fel a gyönki választókerületben. A Függetlenségi és 48-as Kossuth Párt programjával a szavazatok húsz százalékát szerezte csak, ezért vesztett.
Az 1920-as években Lombos vallásfelekezetet váltott: áttért a kálvini hitre, majd elvégezte a református teológiai tanulmányokat. 1927-ben a 250-300 lelkes bonyhádi református gyülekezet (és a hidasi filia) megválasztotta lelkipásztorának.
Bonyhádon több ötlete keltett figyelmet. Amikor 1930 táján a népiskolák korszerűsítését szorgalmazó kormányprogram (Klebelsberg Kunó) felvetette az elemi oktatás nyolc évre emelésének távlati tervét, Lombos Alfréd 1931-ben, majd 1941-ben a helyi képviselőtestületet arra bíztatta, hogy a 7. és 8. osztályt a község szervezze meg. A község azonban ekkor nem rendelkezett népiskolával, a református egyházi iskola pedig mindösz-sze 1 tanerős volt.
A lelkipásztor kezdeményezésére a bonyhádi református gyülekezet árvaházat tartott fenn. Az egészségügyi és szociális intézményekben a személyzet korszerű kiképzése, továbbá a leányoknak a családanyai és háziasszonyi teendőkre való felkészítése érdekében Lombos kidolgozta a két évfolyamú "Szociális Nőnevelő Iskola" programját. Az 1943-44. tanévben társadalmi támogatással megkezdődött a tanfolyamszerű oktatás.
A "kisanyaképző" iránt megnőtt az érdeklődés, de a következő tanév a hadiesemények miatt félbeszakadt. A tiszteletes 1945 nyarán a Köznevelés c. szaklapban szorgalmazta az iskolatípus országos - megyénként legalább egy intézmény - megszervezését.
A lelkész szépírói próbálkozásait a bonyhádi nyomdában megjelent írásai bizonyítják. A helyi egyházi újság, az Üzenet csak a bemutatkozó számig jutott el. A folytatás abbamaradt. Megjelentek "Petőfi életképek" címen színpadi jelenetei (1936). A "Danubius" című politikai korrajzainak hét füzetből álló sorozatát a Tolnamegyei Újság népszerűsítette. Lombos nevéhez fűződik egy eszperantó nyelvkönyv szerkesztése és nyomdai közleadása is.
Halálakor egy megemlékezés a pályafutását így összegezte: "Itt hagyta egy példás munkásságban eltöltött élet gyümölcsöző emlékét Egyénisége legsajátosabb tulajdonsága izzó hazaszeretete volt".
Forrás: Kolta László: Bonyhád művelődéstörténete 1867-1962 (In: Tanulmányok Bonyhád történetéből, Bonyhád, 1987); Gulyás Pál: Magvar írók élete és munkái XVII. (Bp., 1995).